Garanții, Termeni și condiții, Instrucțiuni de utilizare

Ce înseamnă garanția?

Suntem nevoiți să explicăm ce defecte intră într-o garanție, pentru că, majoritatea utilizatorilor consideră o baterie care nu mai pornește mașina ca defectă și invocă garanția dacă este în termen. Defectele imputabile care intră în garanție, sunt defectele create exclusiv pe linia de fabricație a producătorului.

 

Defecte acoperite de garanție:

1.Bateria întreruptă ( legătura dintre elemenții bateriei cedează ).

2.Element în scurt,  cu condiția ca pasta să nu fie căzută de pe plăci.

 

Ce nu este acoperit de garanție:

1.Baterie descărcată care trebuie reîncărcată pe redresor

2.Baterie cu lipsă de capacitate de pornire, ceea ce înseamnă pastă căzută de pe plăci și electrolit tulbure.

3.Baterie supraîncărcată ( fiartă, lipsă electrolit )

4.Baterie înghețată ( baterie foarte descărcată și expusă la temperaturi sub zero grade )

IMPORTANT: Defectele datorate exploatării neconforme, duc la pierderea garanţie.

Montarea

Montarea corectă a bateriei auto presupune îndeplinirea următoarelor cerinţe:
• Fixarea fermă (fără joc) pe suport.
• Scoaterea din funcţiune a tuturor consumatorilor electrici.
• Suprefetele de contact electric ale bornelor bateriei şi papucilor de prindere ai cablurilor se vor curăța cu oxizi, până la apariţia luciului metallic.
• Fixarea papucilor pe borne se realizează ferm, fără producerea de deteriorări mecanice.
• Se vor utiliza numai papuci de prindere corespunzători realizării unui contact electric bun.
• Ordinea de corectare în circuit: întâi bornă pozitivă, apoi cea negativă cu legare la masă.
• Se interzice montarea pe maşină a bateriilor descărcate (cu grad de încărcare sub 75%).
• La autovehiculele cu circuit electric de 24Vcc
• este obligatoriu că cele două baterii înseriate să fie identice din punct de vedere constructiv (de acelaşi tip), cu grad de uzură apropiat şi cu aceeaşi stare de încărcare (aceeaşi densitate şi tensiune la borne)!
• Se interzice cuplarea directă la bornele oricărei baterii, la consumatori de 12V
• Pentru alimentarea acestora se va recurege la utilizarea unui convertor 24Vcc/12Vcc

RECOMANDARE: În cazul defectării uneia dintre baterii este indicată înlocuirea ambelor baterii!

IMPORTANT: Defectele datorate montării defectuoase duc la pierderea dreptului la garanţie.

Exploatare – Întreţinere

Exploatarea corectă (în timp) a bateriei montate pe autoturism presupune:

• Verificarea abligatorie a conformității îndeplinirii cerinţelor de bună funcţionalitate imediat după montare. Aceasta înseamnă efectuarea obligatorie a verificării înscrise în declaraţia vânzătorului final, la orice unitate de service agreat de furnizor.

IMPORTANT: Datele privind verificarea şi validarea corectitudinii încărcării se înscriu în declaraţia vânzătorului final. Ele condiţionează garanţia.

• Excluderea utilizării pe maşină a bateriei cu nivelul de încărcare sub 75% din nivelul maxim. (Altfel spus: bateria să fie menţinută permanent încărcată între 75% şi 100%)
• Această înseamnă :
• Densitatea electrolitului de peste 1.24 g/cm3
• Tensiunea bateriei ( cu motorul oprit) să fie peste 12.4V
• Funcţionarea corectă a releului de încărcare
• Funcţionarea corectă a demaroului maşinii
• Excluderea folosirii unor consumatori electrici, alţii decât cei prevăzuţi în cartea tehnică a maşinii.
• Evitarea alimentării îndelungate cu motorul oprit a unor mari consumatori electrici (staţii audio de putere, s.a.m.d.)
• Reîncărcarea bateriei ori de câte ori s-a produs o descărcare accidentală sau alte situaţii (faruri aprinse peste noapte, ştergător parbriz utilizat cuplat, etc.) cu maşină oprită.
• Evitarea staționării îndelungate a maşinii (peste 3- 6 luni).

IMPORTANT: Funcţionarea bateriei pe maşină în regim de subîncarcare (baterie încărcată sub 75%) duce la sulfatarea bateriei și echivalează cu o subdimensionare tehnică ce conduce în timp la defectarea prin suprasolicitare. Defectul de suprasolicitarea este cauzat de exploatare şi duce la pierderea garanţiei!

• Asigurarea tensiunii de încărcare la borne între valorile 13.80 Vcc şi 14.40 Vcc – aceasta înseamnă funcţionarea corectă a releului de încărcare, a punţii redresoare trifazice, a alimentatorului, a sistemului mecanic de transmisie a mişcării de rotaţie, cu menţiunea că pentru bateriile înseriate ce deservesc circuite de 24 Vcc, cele două tensiuni trebuie să fie egale ( se admite o diferenţă de maxim 0.2V).
• Indiferent de turaţia motorului şi de consumatorii electrici cuplaţi, releul trebuie să asigure la ieşire o tensiune situată în intervalul: – 13.80 – 14.40 V, pentru maşinile cu circuit de 12 Vcc, și 27.60 – 28.80 V, pentru maşinile cu circuit de 24 Vcc.

IMPORTANT: Încărcarea pe maşină cu peste 14.5V / baterie conduce în timp la supraîncărcare. Defectul de supraîncărcare este unul de exploatare şi conduce la pierderea garanţiei.

• Interzicerea prezenţei de flăcări sau producerea de scântei în preajma bateriei. PERICOL DE EXPLOZIE!
• Verificarea periodică, la service, a nivelului electrolitului ( 26, +,-, 2mm deasupra plăcilor)

IMPORTANT: Nivelul electrolitului se ajustează prin completare cu apă distilată sau demineralizată! Se interzice completarea cu acid sau cu apă de la robinet! (se pierde dreptul la garanţie!). Se interzice intoducerea de substanţe “străine” în electrolit! (Se pierde dreptul la garanţie!).

Capacul bateriei să fie curat, uscat, cu orificiile dopurilor neobturate (înfundate de praf şi mizerie).

Notă: Întrucât sezonul rece ridică probleme la regimul de pornire auto, vă recomandăm să realizaţi o verificare a bateriei înainte de intrarea în acest anotimp.

Regimul de reîncărcare a bateriei

Se reîncarcă pe redresor bateria aflată în una din următoarele situaţii:

• bateria descărcată în depozitare sub 75%
• bateria descărcată accidental pe maşină sub 75%
• bateria descărcată reclamată că defectă, înainte de diagnosticarea la service

Reîncărcarea se face utilizând un redresor cu un curent continuu care să asigure la ieşire 13.5V- 16.5V şi un curent 4-25 A.

În principiu, încărcarea pe redresor se face cu un curent a cărui valoare este de cca. 5-10% Cn (A), până când apar degajări uniforme de gaze în toate elementele bateriei, iar densitatea electrolitului se stabilizează în jurul valorii de 1.28 (g/cm3).

Spre finalul încărcării tensiunea la bornele bateriei atinge valoarea de 15.8….16.5V la temperatura de 25 grade C ( atenţie, în regim de funcionare redresor)

Pe toată durata încărcării pe redresor, dopurile bateriei vor fi scoase.

Este recomandată efectuarea reîncărcării bateriei de către ateliere specializate.
Tabelul alăturat reprezintă date de reper orientative cu privire la corelarea gradului de încărcare a bateriei cu densitatea electrolitului şi valoarea tensiunii de mers în gol (fără consum de curent).

Zona de riscAlertaAdmis
Grad de incarcare(%)0……………..7575100
Tensiune in gol (V)11.0………..12.412.4……..12.512.6……….12.8
Densitatea electrolit (g/cm3)1.10………..1.241.24………1.251.26……….1.28

Zona de risc – înseamnă ÎNCĂRCAŢI BATERIA pe Redresor
Alerta – sub acest prag se impune reîncărcarea bateriei (valorile sunt valabile la 25 grade C).

Drepturile consumatorului

Garanţia

Producătorul garantează funcţionarea produsului “baterie acidă cu plumb pentru pornire”, livrată în starea încărcarea (u 12.5V) şi însoţită de “Declaraţia de comformitate” nr 102 din 21.06.2011 şi “Declaraţia vânzătorului final” timp de :

Baterie de mică capacitate
• 24 luni pentru bateriile 12V 33- 110Ah
• 6 luni pentru bateriile utilizate pe taximetre, autovehicule şcoală de şoferi, ambulanţe şi autovehicule pentru distribuţie marfă.
• durata medie de utilizare este de 4 ani .

Baterii de mare capacitate:
• 12 luni pentru bateriile de 12V 110Ah – 240Ah
• 24 luni în limita de 100 000 km
• Durata medie de utilizare este de 3 ani

Atenţie: În cadrul termenului de garanţie, producătorul remediază sau înlocuieşte, fără plata, în terment de 5 zile, bateriile pentru defecte care i se datorează.

Pentru verificarea bateriei reclamate în termenul de garanţie, utilizatorul are obligaţia să prezinte:
• Bateria în stare încărcată (minim 75%, minim 12,5V), încărcarea bateriei cade în sarcina utilizatorului.
• Certificatul de garanţie împreună cu bonul de cumparare sau factură în copie sau original, copie talon autoturism
• Maşina deservită de bateria reclamată.

Condiţii de pierdere a garanţiei:

• Nu prezintă certificatul de garanţie şi bonul/ factură de cumpărare în copie sau original.
• Nu face dovadă că a efectuat, verificarea obligatorie a încărcării în termenul precizat.
• Lipsa, distrugerea sau modificarea datelor înscrise de producător pe baterie.
• Bateria prezintă monobloc sau capac spart, borne deteriorate, precum şi urme vizibile de exploatare incorectă, ( depunerea de pastă pe dopuri, electrolit impurificat, pastă căzută etc.)
• Defectul de baterie provine din nerespectarea cerinţelor impuse de instrucţiunile de utilizare!
• Baterie profund descărcată, cu tensiune în gol sub 8Vc
• Baterie descărcată şi îngheţată ( bateria auto îngheață doar dacă este descărcată ).
• Curentul de repaus al autovehiculului este mai mare de 0.05 A

Atenţie utilizatori!
Bateriile vor fi transportate, depozitate și montate în poziţie normal de utilizare, pentru a evita scurgerile de electrolit!
Este strict interzisă prezenţa unor flăcări deschise sau producerea de scântei în preajma bateriei montate pe maşină sau supuse procesului de încărcare pe redresor ( PERICOL DE EXPLOZIE)
Pentru evitatarea suprasolicitării bateriei, prezentaţi-va din timp la unităţile service, atunci când sesizaţi apariţie primelor rateuri de pornire a maşinii dvs.
Nu expuneți bateria descărcată ( densitate electrolit 1.2 g/cm3) la temperaturi scăzute sub 0 grade C, deoarece electrolitul îngheaţă şi distruge plăcile.
Este interzisă aruncarea acumulatorilor uzaţi pentru autovehicule.
Este interzisă deversarea electrolitului din acumulatorii uzaţi pentru autovehicule.